torsdag 21 augusti 2008

Mycket blir inte som man tror...

Jag trodde i min enfalld att det skulle kännas bättre efter ett besök på förlossningen, men så var inte fallet.
Till att börja med skulle någon komma och hämta oss i entren på sjukhuset kl 14.30. Det kom ingen. Jag började fundera på om vi verkligen kommit rätt dag eller om vi missat att det var nästa vecka..men vi var inte ensamma som väntade. Tillslut gick en annan kvinna och frågade. Hon som jobbade bakom disken ringde upp till BB och det visade sig att de GLÖMT att det var studiebesök idag. Tack för den tänkte jag. Här har folk tagit ledigt från sina jobb för att kunna komma och så glömmer de bort!

En kvart senare var vi i alla fall påväg upp på BB. Vi fick gå in i ett av rummen och sätta oss där. Sedan började kvinnan tala.
Hon pratade om saker som kunde hända och visade olika typer av sugklockor. En utav dem var nog bland de (ursäkta uttrycket) jävligaste jag sett. Två konstiga metallskedar som man skulle sätta runt barnets huvud och hjälpa till att dra!!! Jag tänkte att jag hoppas innerligt att om de någon gång använder dessa ting så hoppas jag att de värmer dem till kroppstemp i alla fall!
Sedan visade hon något hon kallade för "virknål" som man skulle dra sönder fosterhinnan med om vattnet inte gick av sig själv. Den såg måttligt trevlig ut!
Sedan visade hon någon annan sak som man skulle "skruva fast" i barnets huvud för att höra fosterljuden.

Var jag orolig tidigare så var de inget mot för hur jag känner mig nu!! Det var det värsta jag varit med om och jag hade mått mycket bättre om jag inte åkt dit över huvud taget!! Måste de verkligen visa alla dessa hemska verktyg innan man kommer dit? Det hade räckt med att visa oss runt och prata om dessa saker...

2 kommentarer:

Lina sa...

sugklockor....hahaha det var en sån de använde på ingrid badmans klas ;) det kommer att gå super!! kram!

Anonym sa...

Men jisses!! De kan ju skrämma upp en för mindre.... Som om man inte tycker att kvinnor går igenom tillräckligt?
Är de allvarliga när de tar fram hela verktygslådan när barnen ska ut? "Syster. Kan du ge mig hovtången? Ska bara ta och dra lite här..." Nej tack. Barn är ju mjuka.. Kan väl använda händerna?
Det kommer gå bra för er två. Känner det på mig. Läste något för ett tag sedan. "Ingen kan föda ditt barn bättre än du." Är verkligen sant. Lyssna inte för mycket på vad de tycker. Känn efter vad du känner är bäst för dig. :)

Kram